BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

aku afif!!!

Thursday, December 23, 2010

aku manusia biasa..


entah kenapa tetiba aku nak post pasal nih..

aku pon tak pasti..
papepon, aku saje nak citer arr apa yang aku rasa..

tiap2 hari, aku selalu berjumpa macam2 jenis manusia..
tak kira arr kat kolej ke, kawasan kampung ni ke, kat tempat beniaga ke, mana2 arr..
aku selalu perhati cara diorang..
manusia zaman sekarang ni arr kan..
sape yg ada rupa, ada pangkat, ada harta, ada ilmu, ada kerjaya, berpakaian cantik, ringan mulut..
itu la yg ramai orang nak rapat..
sape yg muka tak berapa nak terbaik, xde berpangkat, poket kosong, belajar x berapa nak pandai, kerja pon biasa2, berbaju buruk, tak berapa nak peramah..
entah siapa yang nak dekat..

hmm...
entahla..
kepada yg membaca..

jangan hina mereka yg tak berapa nak hensem/ cun..
sebab, orang yg macam ni amat tegar hatinya..
dah biasa dgn caci maki dan hinaan.. gemok!! kering!! jerawat!! apa saje la yg mereka kena gelar..
tapi mereka amat redha dengan pemberian Allah..

jangan hina mereka yg xde berpangkat..
mungkin rezeki mereka belum sampai.. mungkin rezeki mereka bukan di dunia utk hidup senang lenang, tp di akhirat kelak?? siapa yg tau..
jangan ingat berpangkat tu jamin hidup yg bahagia dunia akhirat..

jgn hina mereka yg poketnya kosong..
dan jgn ingat org kaya, akan kaya selamanya..
siapa taw, org yg poketnya kosong disebabkan sedekahnya pada mereka yg lebih memerlukan.. masyaAllah, murni benar hati insan berpoket kosong..
sebab mereka lebih mengerti tentang keperitan hidup.. betapa zuhudnya diri mereka..

jgn hina mereka yg kurang pandai..
bersyukurlah korang2 dapat belajar tinggi sampai ke universiti.. bersyukurlah korang masih mampu utk tampung yuran2 pengajian..
tapi, golongan yg kurang pandai ni..
itu kew yg mereka mintak dalam hidup mereka?
hinaan drpada golongan pandai kew yg mereka harapkan?
diorang pon tak mintak diri diorang jadi mcm tu..
belakang parang klu diasah pon boleh tajam..
so, jgn pelik klu org yg korang anggap kurang pandai ni boleh hidup selesa dari korang yg rasa diri korang pandai..

jgn hina mereka yg kerja biasa2 walau kerja cleaner sekalipon..
mereka mencari rezeki halal dgn titik peluh dan keupayaan mereka sendiri..
sampai ke hati korang..
mereka menahan malu, berpenat lelah berhari2 untuk bekerja seperti tu..
semata2 mencari rezeki, mencari sesuap nasi untuk mengenyangkan perut..
alih2, korang yg kerja bagus2, meludah mengkeji mereka.. nauzubillah..
manusia jenis apa la korang klu itu tindakan korang.. belum tentu kerja bagus2 yg korang buat tu da cukup baik.. belum tentu darah yg mngalir dalam badan korang tu halal semuanya..

jgn hina mereka yg berbaju buruk..
mereka tidak mampu memakai baju secantik korang..
apa yg ada, itu la mereka sarung ke badan..
manusia seperti ini antara manusia yang bersyukur sebenarnya..
mereka tidak kisah, jika itu takdir hidup mereka..
mereka redha selain terus berusaha nak teruskan hidup..
mereka memakai baju buruk, mungkin mereka lebih memerlukan duit utk perkara yg lebih penting..
korang ingat, secantik mana baju korang sekarang..
nak masuk kubur nanti kain yg sama jugak korang akan pakai..
jgn terlalu membangga diri..

jgn hina mereka yg mendiamkan diri dan selalu berseorangan..
mentang2 korang ada group, ada kawan, nak ketawakan orang lain kuat2..
korang rasa korang gah..
org yg banyak mendiamkan diri ni la yg lebih mengerti permainan hidup..
org yg bersendirian ni la yg banyak mengabdikan diri kepada Allah daripada berkawan ke arah melalaikan..
bertegur la dengan mereka yg selalu mendiamkan diri.. mungkin masa korang ketawa dgn kawan2 korang, dia hanya mampu melihat dari jauh..
tapi masa korang kesusahan, kesedihan, kawan2 ketawa korang pon entah ke mana, mungkin org yg mendiamkan diri ni la yg bakal bantu korang..

aku sedar.. diri aku pon tergolong dalam golongan orang yg banyak kekurangan.. aku banyak sangat kekurangan dalam diri aku.. mungkin apa yg aku ceritakan ni pon sedikit sebanyak pengalaman yg aku lalui sendiri.. just nak berkongsi.. apa yg baik, jadikan pengajaran..
yg buruk jadikan sempadan..

0 comments: