BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

aku afif!!!

Saturday, August 21, 2010

beniaga burger hina???



korang tgok.. play arr video ni..
mengisahkan temubual dj radio dgn seorang perempuan yang nak putuskan tali pertunangan semata-mata tunangnya just peniaga burger.. peniaga burger??? kenapa??? salahke jadi peniaga burger??? haram ke kerja tu??? hina ke???

walaupon aku just berniaga burger ibarat 'chipsmore' kejap bukak, kejap tutup..
dan aku pon masih belom ada tunang.. tapi aku panas dengan statement perempuan tu..
sangat materialistik..

bagi aku peniaga burger dah melakukan satu tanggungjawab sbg khalifah Allah yg berusaha mencari rezeki di jalan yg halal.. tak mencuri, tak rasuah, tak merompak.. tapi masih dipandang hina..

kita sebagai manusia bila dah jauh dari fitrah agama, macam tu la jadinya.. harta benda jadi kayu ukur.. bukan kesucian cinta tu sendiri yg mengikat hati kaum adam dan hawa..


setiap kali aku replay balik video ni, aku jadi bersyukur sebab aku masih belom sampai ke tahap lupa diri mcm tunang mat burger tu.. kena ingat, semua manusia dalam dunia ni miskin.. kita hnya meminjam harta2 ni drpada yg Maha Kaya.. bila2 masa Allah boleh tarik harta kita.. tak perlu riak dgn apa yg kita ada..

aku pon tak faham kenapa dgn mnusia zaman skrg nih.. rendahnya harga diri sebab tolak orang yg bekerja just brniaga burger.. dan terima org yg ada harta.. yg just boleh belikn dia barangan2 mahal..

kepada yg membaca blog aku ni.. sebaik-baiknya insafkanlah diri kita daripada sifat riak dan takabbur.. sesungguhnya Allah murka dgn golongan manusia seperti ini.. cari pasangan hidup bukanlah pada hartanya.. tetapi seseorang yg mencintai Allah dan Rasulullah.. yang taat dengan ibu bapa & keluarga.. yg mampu mendorong dan mendidik ke jalan Allah..

yg materialistik ni, biarkan depa.. Allah dah jamin.. lelaki mukmin untuk wanita mukminat.. lelaki soleh jodohnya untuk wanita solehah.. so, biarlah siapa pon diri kita, apa saje kerja (halal) yg kita buat, walau pengutip sampah sekalipon, just be the best muslim..

pesanan dan peringatan untuk semua, termasuk diri aku yg sering lalai dan leka..
wassalam..

0 comments: